Tilbake til alle arrangementer

TRIO BOHÉMO

  • Opus XVI 16 Vågsallmenningen (kart)

Foto: Andrej Grilc

Tsjekkiske Trio Bohémo har med seg Dmitri Sjostakovitsj’ legendariske pianotrio nummer to og sin egen Bedřich Smetanas intense og magiske g-moll-trio. En eksotisk overraskelse blir det i form av ferskt bestillingsverk av kypriotiske Marius Christou – der tsjekkeren Dvořák møter kypriotisk folklore! 

Trio Bohémo (Matouš Pěruška – fiolin, Kristina Vocetková – cello, Jan Vojtek – piano) har raskt etablert seg som en sterk aktør på den internasjonale kammermusikkscenen. På bare fem år har ensemblet mottatt en rekke prestisjefylte utmerkelser. Her er en liten forsmak på hva vi kan forvente oss: B. Smetana: Piano Trio in G Minor, op. 15, Trio Bohémo

They are the music that this world needs. (Wigmore Hall Debut)

Program:
Dmitri Sjostakovitsj: Pianotrio nr. 2 i e-moll, op. 67
Marios Christou: Dvořák in Cyprus
Bedřich Smetana: Pianotrio i g-moll, op. 15

Om programmet:

Dmitri Sjostakovitsj ble født i St. Petersburg og vokste opp med den russiske revolusjonen i 1917. Hele hans liv sto i Sovjetunionens tegn. Sjostakovitsj befant seg på en slags stram line mellom aksept og kritikk fra myndighetene. Hans personlige holdninger til regimet har fremstått tilbakeholdte. Sjostakovitsj meldte seg selv inn i Partiet fra 1960 og var ansatt ved konservatoriet i Leningrad. Hans 2. pianotrio ble komponert i 1944.

Den dyptloddende trioen har mange av hans karakteristiske musikalske kjennetegn. Lyriske, vakre melodier kontrasteres brått med energiske ostinato-rytmer, og de nådeløse overgangene gir både en ironisk snert og et visst surrealistisk preg. Innledningen hvor instrumentene spiller i ytterkanten av sine registre, gir et overjordisk og stillestående inntrykk og lar skjønnhet hvile mot en truende tyngde. I fjerde sats bemerkes et jødisk tema i moll med staccato instrumentering, et hakkete, uforløst alvor i en parodisk glad rytme, og kan hende en undertrykt aggresjon og subtil kritikk.

Trio Bohemo har fremført Marious Christous «Dvořák in Cyprus» i en rekke land. Som et apropos har komponisten også skrevet verket «Beethoven in Greece». Han er en Praha-basert komponist, dirigent og pedagog med kypriotisk opprinnelse. Han er blant annet grunnlegger av en festival med ortodoks musikk. Han har en spesiell interesse for samtidskomponister som Arvo Pärt og Henryk Górecki, og også for sin kypriotiske arv. Han er fascinert av bysantinsk musikk, da spesielt vokalmusikk med kirkelige rammer brukt i det store øst-romerske riket. Denne musikken har fellestrekk med gregoriansk sang.

Bedřich Smetana skrev sin pianotrio i g-moll i 1855, trettien år gammel. Han dediserte stykket til datteren Bedřiška som nylig døde av skarlagensfeber. Smetana var selv en svært habil pianist, og hans far og lærer var fiolinist. Han var en personlig venn av Franz Liszt, som hadde stor innflytelse på hans virtouse stil og etterhvert på en utvikling med mer programmusikalske nyromantiske verk. Bedřich Smetana komponerte kun fire kammermusikalske verk – men disse var desto mer betydningsfulle for ham. Den første pianotrioen i g-moll er preget av tungsinn og intensitet. I hele verket alternerer han mellom lyse og lyriske og mørke tema. Om formen er tradisjonell, finnes her mange trekk fra ny og sen romantikk i emning. Smetana er sammen med Dvořák helt sentral i tsjekkisk musikkhistorie på 1800-tallet og for ettertiden, og drag fra østeuropeisk tradisjonsmusikk er naturlig vevet inn i deres musikk på ulike måter.

Tekst: Hilde Marie Torgauten

Forrige
Forrige
11. mai

BERGEN STRYKEKVARTETT

Neste
Neste
1. oktober

ANIMATO KWARTETT