OM OSS

Bergens kammermusikkforening er en frittstående og ideell medlemsorganisasjon med formål å fremme interessen for kammermusikk. Vi arrangerer konserter av aller høyeste internasjonale kaliber, samtidig som vi har et øye for talentfull norsk ungdom og lokale profesjonelle dedikerte kammermusikere.

BERGENS KAMMERMUSIKKFORENINGS STYRE

Styret
Sverre Oma (styreleder)
Sigurd Arne Arnesen
Tone Nilssen
Karin Hedne
Hilde Marie Torgauten

Varamedlem
Torgeir Storaas
Lorentz Reitan

For kontakt med styret send epost til: post@bk-musikk.no

HISTORIE

«Høsten 1934 kom endel musikkinteresserte i Bergen sammen til innledende drøftinger om stiftelse av en eventuell kammermusikk- eller kvartettforening i Bergen. Det var på denne tid ytterst sjelden man fikk anledning til å høre kammermusikk i Bergen, idet «Harmonien»s kammermusikkvirksomhet som i sin tid var ganske livlig, i mellomkrigsårene og helt frem til Festspillenes begynnelse i 1953 lå i dødvanne.»

Slik skriver Albert Lepsøe om initiativet for å stifte Bergens kammermusikkforening – som endelig ble grunnlagt i 1935. I nesten nitti år har foreningen vært en viktig del av Bergens rike kulturliv. Foreningen har samlet entusiastiske amatørmusikere og liebhabere, og organisert profesjonelle konserter med noen av verdens fremste musikere. Under okkupasjonen under andre verdenskrig var til og med kammermusikkforeningen et samlingspunkt for motstandsbevegelsen!

For å lese om Bergens kammermusikkforenings interessante historie, se for eksempel:

Albert Lepsøe, Kammermusikkforeningens historie, (Bergen, 1960)
Reidar Storaas, Stor musikk i lite format: Kammermusikk i Bergen, (Bergen, 2010)