Foto: Marco Borggreve
Introforedrag ved Gunnar Danbolt kl. 19.00
Konsertstart kl. 19.30
Nederlandske Animato Kvartett, har raskt etablert seg som et av Europas mest lovende unge ensembler, kjent for sitt spontane spill og sterke tilstedeværelse på scenen. Norske Inga Våga Gaustad på fiolin, har vært medlem av kvartetten siden 2020.
Siden oppstarten i 2013 har kvartetten markert seg både nasjonalt og internasjonalt, med konserter ved ledende arenaer som Philharmonie de Paris, Gewandhaus i Leipzig og Utrecht International Chamber Music Festival.
Kvartetten har mottatt en rekke utmerkelser, blant annet Kersjes-prisen (2023) og Dutch Classical Talent Audience Award (2022). De har også blitt hedret ved konkurranser i Weimar, Trondheim og Banff, og har samarbeidet og studert med fremragende musikere som Nils Mönkemeyer, Eberhard Feltz, Marc Danel, Anner Bylsma, Jan-Willem de Vriend, Alfred Brendel, Gerhard Schultz and Vera Beths.
På denne konserten får vi også et gledelig gjensyn med norske Michael A. Grolid, som stepper inn for Elisa-Karen Tavenier som dessverre har måttet melde forfall. Grolid er tidligere medlem av strykekvartetten Opus13, som foreningen hadde besøk av for to år siden. Grolid er for tiden 1. solobratsjist i DR Symfoniorkestret i København. – Dermed blir det en halvt om halvt norsk og nederlandsk kvartett som gjester Opus xvi denne kvelden!
Program:
Ludwig van Beethoven: Strykekvartett nr. 2 i G-dur, op. 18
Béla Bartók: Strykekvartett nr. 3
Amanda Röntgen-Maier: Strykekvartett i A-dur
Amanda Maier var en svensk komponist og fiolinist, utdannet ved konservatoriet i Leipzig som en av de første kvinnelige studentene i sin generasjon. Hun markerte seg tidlig med sitt eget fiolinkonsertrepertoar og ble en anerkjent utøver i både Sverige og Tyskland.
Strykekvartetten i A-dur ble skrevet i 1877, etter et år preget av store kontraster – profesjonell suksess og personlig sorg. Tapet av faren, som også var hennes første lærer og viktigste støtte, førte til en lengre pause i både spilling og komponering. Kvartetten ble til i etterkant av dette, under nye studier og musikalske impulser i Leipzig. Arbeidet med verket er nøye dokumentert i Maiers dagbøker, og gir innblikk i en ung komponists kamp, utvikling og skaperglede.
Kvartetten ble aldri fullført i hennes levetid, men i 2018 utarbeidet komponisten B. Tommy Andersson en helhetlig versjon basert på Maiers manuskripter.
Inga Våga Gaustad, fiolin
Tim Brackman, fiolin
Michael A. Grolid, bratsj (For Elisa Karen Tavenier)
Pieter de Koe, cello