Tilbake til alle arrangementer

OPUS13

• Opus XVI 16 Vågsallmenningen Bergen, Vestland, 5014 Norway (kart)

Høsten 2014 ble Opus13, oppkalt etter Felix Mendelssohns lidenskapelige strykekvartett i a-moll, etablert av fire unge musikere fra Barratt Due musikkinstitutt. Opus13 har samarbeidet med internasjonale toppmusikere som Alisa Weilerstein, Tabea Zimmermann, Jonathan Biss, Marianna Shirinyan og Vertavokvartetten. Opus13 har fått undervisning av flere av verdens ledende kammermusikere, blant annet medlemmer av Vertavokvartetten, Belcea Quartet, Quatuor Ébène, Artemis Quartett, Oslo Strykekvartett og Quatuor Mosaïques. I 2017 og 2018 var Opus13 med i Crescendos mentorprogram for unge kammergrupper. Kvartetten ble tildelt det prestisjetunge Equinor-stipendet "Morgendagens helter" i 2023.

Opus13 består av Bergens egen stjerne Sonoko Miriam Welde, Edvard Erdal, Michael Grolid og Daniel Thorell. Hver og en av dem er glimrende musikere, og sammen er de krutt!

Joseph Haydn:
 Strykekvartett, op. 76, nr. 3 «Keiserkvartetten»
Sebastian Fagerlund: Strykekvartett nr. 1
Franz Schubert:
 Strykekvartett nr. 14 «Døden og Piken»

29. oktober

VALEN TRIO