Foto: Maurice Haas
Velkommen til Bergens kammermusikkforenings 90 års jubileumskonsert!
Foreningen har siden 1935 beriket Bergen med kammermusikk av edleste sort. De senere årene har programmet i hovedsak bestått av etablerte ensembler med internasjonal karriere. Som jubileumsgave gjør Aulaseriene det mulig for oss å holde konserten i Universitetsaulaen.
18.00 – Café Christie er åpen
18.45 – Innledningsforedrag ved Gunnar Danbolt
19.30 – Konsert med Belcea Quartet
Belcea Quartet, en av verdens aller fremste kvartetter er beskrevet slik: Passion, coupled with precision, unheard-of expressivity, and pure emotion.
Corina Belcea, fiolin
Suyeon Kang, fiolin
Krzysztof Chorzelski, bratsj
Antoine Lederlin, cello
Program
Wolfgang Amadeus Mozart: Strykekvartett i D-dur, KV 499, «Hoffmeister»
Benjamin Britten: Strykekvartett nr. 3, op. 94
Ludwig van Beethoven: Strykekvartett i C-dur, op. 59, nr. 3, «Razumovsky»
Billetter
Billetter til denne konserten selges gjennom Aulaseriene, med deres priser og kategorier.
Medlem – kr 195
Ordinær – kr 395
A-kortbillett – kr 315 (Kan benyttes for inntil 4 personer i samme husstand.)
UiB-ansatt – kr 320 (Gjelder for alle ansatte ved Universitetet i Bergen.)
Under 30 – kr 195 (Gyldig legitimasjon må kunne fremvises ved kontroll.)
Belcea Quartet
Belcea Quartet, en av våre aller fremste strykekvartetter i dag, har et imponerende stort repertoar og innspillinger som spenner fra Haydn til mange nålevende komponister. De samarbeider med Belcea Q. Trust om bestillingsverk for kontinuerlig å utvide kvartettlitteraturen. Belcea støtter også unge kvartetter gjennom undervisning og gir videre erfaringen de fikk som studenter av Amadeus & Alban Berg-kvartetten. Diskografien inkluderer innspillinger av strykekvartettene til Bartók, Beethoven, Brahms (Diapason d’or de l’année 2016) og Britten. Fra 2017 til 2020 hadde kvartetten den prestisjetunge stillingen som Ensemble in Residence i Pierre Boulez Hall i Berlin. Belcea-kvartetten har vært en del av en delt strykekvartettserie på Wien Konzerthaus siden 2010. Høsten 2024 spilte de ved de tre fremtredende europeiske strykekvartettbiennalene i Paris, Lisboa og Amsterdam, i Carnegie Hall New York City, Elbphilharmonie Hamburg, Flagey Brussel, National Concert Hall Dublin, Tonhalle Zurich og Toppan Hall Tokyo.
Programomtale
Very fast. Very calm
Belcea Quartet kommer til Universitetsaulaen med et program som lodder dypt. Den enkeltstående «Hoffmeister» -strykekvartetten er Wolfgang Amadeus Mozarts 20. strykekvartett, skrevet mellom de såkalte Haydn- og Prøyssen-kvartettene. Som 30-åring i 1786 var Mozart i siste del av et intenst liv. Denne strykekvartetten skinner som enkeltstående verk i hans produksjon. En avventende og spørrende åpning i første sats, med polyfone tilløp og mange tematiske ideer, gir en følelse av kompleksitet som holder seg verket igjennom. Trio-delen i andre sats har tydeligst flerstemmighet; den langsomme tredjesatsen og den livlige finalen har Mozarts samtidige galanteri og ro, i en ramme av tilsynelatende enkelhet som gir musikerne stort personlig tolkningsrom.
Benjamin Britten komponerte sin tredje strykekvartett i 1975, året før han døde. Den ble urfremført kort tid etter hans død av britiske Amadeus Quartet, som han hadde jobbet tett sammen med. Med fem satser har den en slags «buet» form og kunne kanskje vært en suite heller enn en tradisjonell strykekvartett; han vurderte å kalle den «Divertimento». To innholdsrike, langsomme satser rammer inn verket. «Duetter» er en langsom utforsking av duoer innen besetningen. Ostinato- og Burlesque-satsene gir sterke assosiasjoner til Béla Bartóks musikk og omkranser den nakne «Solo». I siste sats er det referanser til Venezia hvor han oppholdt seg syk i 1975, og Brittens egen opera Death in Venice; stykket ender eterisk og undrende, og etterlot publikum målløse ved urfremførelsen knappe to uker etter Brittens død. Strykekvartetten er på alle måter et modent verk av Benjamin Britten og viser både hans eklektiske stil og en vital kreativitet.
Av de tre Razumovsky-kvartettene er den tredje kanskje den mest sammensatte. Kvartettene ble karakterisert som «utfordrende» for musikere i samtiden. I den den midtre og temperamentsfulle perioden i Beethovens virke er Razumovsky-kvartettene en kjerne sammen med Eroica-symfonien, operaen Fidelio og klaversonater som «Appasionata» og «Waldstein». Etter en løsrevet introduksjon full av dissonanser og uforløste vendinger går første sats over i mer tradisjonell form. Andanten er melodisk klagende, kanskje russisk-inspirert som gest til verkets bestiller Razumovsky. Tredje sats, Menuett, avsluttes uforløst, og munner ut i en berømt siste sats i fugert form med enormt driv som har gitt tilnavnet Eroica. Beethovens transformasjon av strykekvartetten fra Mozarts tid inn i en ny epoke kan spores. En undertone av oppriktighet og alvor er kanskje en rød tråd gjennom hele kveldens repertoar.
Tekst: Hilde Marie Torgauten